BNK-Regatta 18.6.2016

Kom med !

Nästa BNK-Regatta ordnas lördagenden 18.6. tillsammans med Porvoon Kipparit som kommer att ha sin”Grisfest” (Sikajuhla), på kvällen samma dag på Rönnskär.
BNK-medlemmar är inbjudna!

Vad är BNK-Regatta?

BNK-Regattan är en kombinerad lekfull seglings-och navigeringstävling: en seglats och en liten skriftlig navigeringsuppgift med 5 st. frågor att besvara. Skärgårdsskepparkunskaper räcker till!  I seglingen används det sk. LYS-systemet så alla båtar är likvärdiga. Starten sker samtidigt och seglingstidenmultipliceras med LYS-talen. Varje felaktigt skriftligt svar kommer att orsaka 1 minuts strafftid, och adderas till den LYS-korrigerad seglingstiden. Båten med minsta tid vinner.

Skepparmöte

Skepparmöte hålls 18.6. på Repholmen kl 10.00. Obs. Starten sker inte från Repholmsviken p.g.a att det finns så mycket stockar under vattenytan i viken. Startlinjen kommer att ligga på norra sidan om Furuholmen.

Rutten, ca. 15 M, bestäms vid skepparmötet.

Mållinjen placeras så att allmänheten har goda möjligheter att följa med från Porvoon Kipparits paviljongen. Prisutdelnigen och resultat ges ut på kvällen i samband med grisfesten. 


Vem kan delta ?

Du kan delta i BNK-regatta om:

  • En i båtens besättning ärmedlem i Porvoon Kipparit eller i BNK. Båten kan vara registrerad i vilken båtklubb som helst.
  • Vem som helst kan mönstra på som gast i deltagande båtar. Gastarna behöver inte ha några seglingskunskaper. Egen flytväst borde tas med.
  • Ingen förhandsanmälning är nödvändig. Båtens LYS-tal bör vara känd före skepparmötet.

Grisfest

Festen börjar kl.19:00. Som namnet säger: det bjuds på grillat griskött. Egen dricka tas med. Arrangemangen med transport från Repholmen till Rönnskär måste funderas ut senare. 

Maten kommer att kosta ca. 15 €/pers. Kom ihåg att ta kontanta pengar med.
Kom med och segla, erfar regattans spänning och atmosfär, du kommer aldrig att ångra dig! 

Har du frågor så går det bra att vara i kontakt med Hanski, 0405323266 eller hannu.rimaila(a)pp.inet.fi


Rönnskäret


BNK regatta 2015

Finska mästerskapet

Vi avgjorde finska mästerskapet för 30 gången igår i Borgå. 16 deltagare. Resultat:

1. Rabbe Lutz
2. Markus Altner från ENK
3. Jim Eriksson

I lagtävlingen kom vi 2.dra efter Kouvolan Kipparit.

Vi har nu 8 mästerskap i BNK:

  • Calle Lindh 1
  • Nalle Liljeberg 3
  • Jim Eriksson 3
  • Rabbe Lutz 1

Tävlingen var svår och det blev ovanligt många felpoäng. Toppstriden var ytterst jämn. Vi avstod från att åter arrangera nästa års tävling i Borgå och gav uppdraget till Ekenäs.

H: Rabbe Lutz

 

info om BNK´s nyhetsbrev

Hejsan

Det var en tid sedan BNK skickade nyhetsbrev senast. Det blev en paus pga. av att sättet som nyhetsbrevet skickades tidigare (rent tekniskt) det var rätt krångligt och fungerade ofta rätt uselt. Jag hittade för en tid sedan ett bättre alternativ/tjänst och har nu hunnit bekanta mig med det och det verkar fungera rätt bra och vi ska igen börja aktivt med nyhetsbreven. 

Vill du också få BNK´s nyhetsbrev till din e-post så besök då den här sidan för att beställ nyhetsbrevet --> BNK Nyhetsbrev

 

//Mathias

 

Mathias noteringar från årsmötet 12.2.2016

  • Mötet valde sittande kommodor och vicekommodor att fortsätta.
  • Av ledamöterna var i turen att avgå Nina Wesslin och Filip Fredrikson. Nina Wesslin valde att avgå, medan Filip Fredrikson valde att fortsätta som ledamot.  Nina Wesslin som valde att avgå så valdes istället Johan Fransman som ny ledamot. 
  • Marina Sjöholm som fungerat som Valberedningskomittéens ordförande valde att inte fortsätta, utan som ny ordförande valdes Nils Eriksson
  • Medlemsavgiften höjs inte
  • Styrelsen presenterade sina idéer kring hur verksamhetsprogrammen kunde skötas i framtiden då det är så gott som omöjligt att få ihop frivilliga till en programkomittée. Styrelsen meddelade att de har 'avvecklat' det som heter programkomittéen, och istället är det styrelsen som bär huvudansvaret för föreningens program, och ber om hjälp av medlemmarna till enskilda evenemang. Kommodor Joakim Eriksson sade också under mötet att detta inte är så dramatiskt då det redan i några år har fungerat enligt den modellen. 
  • Styrelsen berättade också om sina idéer hur julfesterna kunde ordnas i framtiden. Styrelsen berättade att då det är rätt dyrt med orkester på julfest så är det inte ekonomiskt möjligt att köra med samma koncept som tidigare, utan ett nytt alternativ hur julfesten kunde ordnas mera ekonomiskt lönsammare fortsätter de att fundera på under den kommande säsongen och presenteras senare detta år. 
  • Verksamhetsberättelsen för 2015 som presenterades på årsmötet kommer att kunna läsas här på hemsida så fort som Kommodoren har fått den inskannad och skickad till Webbansvarige.
  • Det delades också ut vandringspriser på årsmötet. Sjökortsnavigeringens vandringspris gick den här gången till Rabbe Lutz, och Propellern till Guy Granqvist  

Klicka på den här texten för att se bilder från Årsmötet (Finns också länk till albumet på bilder-sidan)


Historiken inskannad

Hejsan. 

Efter att jag hade skannat in alla gamla Njuusar, så tänkte jag att det är lika bra skanna in all gammal historik med det samma då skannern är varm :) 

De finns nu att läsa på Historik sidan. 

H: Mathias Grönqvist


OBS, Detta är en bild. Bilden visar var i huvudmenyn man hittar Historiken

OBS. Huvudmeny alternativet som tidigare var 'Beeenkåå njuus' är numera 'Dokumentarkiv' då det är meningen att det kommer mera olika slags dokument hit med tiden.

OBS. Huvudmeny alternativet som tidigare var 'Beeenkåå njuus' är numera 'Dokumentarkiv' då det är meningen att det kommer mera olika slags dokument hit med tiden.

Välkommen på årsmöte 12.2.2016 kl.18:30

Styrelsen önskar alla medlemmar välkomna att delta på årsmötet som hålls 12.2.2015 kl 18:30, Grand, Linsén

Obs, till själva årsmötet behövs ingen anmälning, men tänker du delta i den gemensamma supén efter årsmötet så går det bra att anmäla sig till den här -> Anmälning av supén


Årsmötet hålls här Biskopsgatan 28, 06100 Borgå

H: Styreslen

Trinidad blev deras hemmahamn (YLE VEGA)

Här kan ni lyssna på ett intressant reportage från dagens Samtal om livet

LYSSNA PÅ YLE ARENAN

'Anneli och Seppo Sarekoski har bott 16 år i Karibien. De for iväg med segelbåten Sampo i riktning mot solen och äventyren. Livet i en segelbåt finansierade de med hjälp av hyresinkomsterna från lägenheten i Esbo. På grund av sjukdom blev de tvungna att sälja Sampo och återvända till Finland. Men drömmen om en båt och nya resor lever kvar.'

Stjärnfall måndag 14.12

Kolla stjärnhimlen på måndag. Meteorsvärmen Geminiderna korsar jordens bana och ger upphov till rikliga stjärnfall, upp till1/minut. Detta sker i stjärnbilden Gemini där de två starkaste stjärnorna är Castor och Pollux. Svärmen ses just invid Castor, som är den lite mindre ljusstarka av de två. Ni hittar dessa antingen så att från Orions bälte går ni norrut över Betelgeuse (uppe i vänstra hörnet i Orion) och vidare. Eller så tar ni Stora Björns svans och förlänger den över stjärnbilden tills ni når Castor. Klockan 20 på kvällen kommer Castor att ses i bäringen ONO (68 grader) och på höjden 25 grader.

Det har lovats ganska klart väder så att det lönar sig att hålla utkik.

//Rabbe